Spelletjes spelen is leuk, maar spelletjes spelen waarbij de winst of verslies om drank gaat is nog leuker! Alhoewel je waarschijnlijk al een boel drankspelletjes kent staan hier de leukste beschreven. (ook met uitleg dus…. lukt het jou om al deze spelletjes te spelen op één avond?) Van apps tot bord spellen en van kaartspellen tot een spel met beker. Hoeveel ken jij er al?
Spelletjes spelen is leuk, maar spelletjes spelen waarbij de winst of verslies om drank gaat is nog leuker! Alhoewel je waarschijnlijk al een boel drankspelletjes kent staan hier de leukste beschreven. (ook met uitleg dus…. lukt het jou om al deze spelletjes te spelen op één avond?) Van apps tot bord spellen en van kaartspellen tot een spel met beker. Hoeveel ken jij er al?
Een welbekend spel. Ook wel geschreven als Mexxen, Maxen of Maxxen. Voor ons het meest bekend als Mexen. Dit is een snel en gemakkelijk spelletje dat je speelt met twee dobbelstenen.
Let’s go! Elke speler gooit omstebeurt met de dobbelstenen met als doel om een 1 en een 2 te gooien. Dit is de hoogste score die je kan halen, een MEX. Je mag maximaal drie keer gooien om een MEX te krijgen. Zodra je die gooit stopt jouw beurt. Gooi je geen MEX? Dan is het gewoon hopen dat je een zo hoog mogelijke score hebt. Degene die aan het eind van alle gooien het laagst heeft gegooid moet namelijk drinken. De mogelijke scores worden opgebouwd door het hoogste getal vooraan te zetten met een aantal uitzonderingen zoals 1 en 1 dat is 100 of 3 en 3 dat 300 is & natuurlijk 1 en 2 want dat is MEX. Andere voorbeelden: 1 en 3 = 31, 2 en 5 = 52 of 6 en 6 = 600. Gooit iemand MEX? Dan moet de verliezer 2 keer drinken
Het spel ‘In de Boot’ (soms ook wel ‘Boten’ genoemd) is een drankspel met zeven rondes. Een van de moeilijke uit dit lijstje dus, niet alleen om te spelen maar ook om uit te leggen en na alle drank ook om te blijven vol houden. Omdat het spel redelijk lang is, moet je voor dit drankspelletje ook even wat tijd uit rekken. Dit maakt dit bierspel dus eigenlijk ook direct perfect voor een regenachtige avond. Oke, time to play! Wat heb je nodig:
Ready, set? Let’s start with the first round. De dealer heeft alle kaarten in zijn handen en zal iedereen omstebeurt een kaart uit delen. Voor een speler een kaart ontvangt moet hij / zij echter raden of het een rode of zwarte kaart is. Heeft de speler fout geraden? Dan moet er gedronken worden. Bewaar je kaarten! Voorbeeld: De dealer wilt speler X een kaart geven & vraagt voor het geven “Rood of zwart?”. Speler X geeft antwoord, bijvoorbeeld Rood. De dealer deelt de kaart uit, deze is zwart (bijvoorbeeld Schoppen 5). Speler X moet drinken.
Iedereen heeft zijn 1e kaart nog vast. De dealer gaat nu nog een kaart aan elke speler uit delen. Voordat de kaart wordt gegeven vraagt de dealer “Hoger of lager?”. De speler die de kaart krijgt uitgereikt moet dan raden of de kaart die ze gaan krijgen hoger of lager is dan die ze al vast hebben. Heb je het fout…? Drinken!
Elke speler heeft nu 2 kaarten en legt deze 2 kaarten op tafel, iedereen mag dat gewoon zien. Nu moet worden geraden of de volgende kaart tussen de twee getallen ligt of juist er buiten. Voorbeeld: Je hebt een harten 5 en een schoppen 9. Je zegt dat de kaart er tussen ligt. De kaart is een ruiten dame. Dan ligt de kaart er niet tussen, maar buiten. Oftewel: drinken!
In deze ronde raad je het type van de kaart: Harten, Ruiten, Klaver of Schoppen?
Elke speler heeft nu vier kaarten voor zich liggen uit ronde 1 t/m 4. De dealer legt nu (van de stapel kaarten die hij nog heeft) twee rijen kaarten gesloten (dus op z’n kop) op tafel. Elke rij is 8 kaarten lang, dus er liggen in totaal 16 kaarten op tafel. De bovenste rij is “Nemen” en de onderste rij is “Geven”. De eerste kaart van de “Nemen” rij wordt omgedraaid. Stel: Deze kaart is een Harten 6, dan moet iedereen die een Harten 6 voor zich heeft liggen drinken. Zo ga je verder tot de “Nemen” rij af is. Bij de “Geven” rij mag je juist een shotje uitdelen.
In deze fase van het spel heeft iedereen al wat drank kunnen nuttigen. Met als resultaat dat deze ronde (De Piramide) al enigszins heftig kan zijn. In deze ronde worden de kaarten van de dealer in de vorm van een piramide neer gelegd waarbij de onderste rij uit 5 kaarten bestaat. Je ziet de kaarten niet en per verdieping geldt straks dat je ook zoveel moet drinken, dus heb je een match in rij 3 dan moet je 3 keer drinken. Alle spelers houden hun kaarten voor zichzelf. Oke, genoeg uitleg. De eerste kaart, van de onderste rij wordt omgedraaid van de piramide. Als een speler dezelfde kaart heeft, dan mag hij een shotje uitdelen. Zo ga je alle verdiepingen af. Aan het eind blijkt wie er nog kaarten over heeft en wie niet. Wie de meeste kaarten over heeft verliest & gaat naar ronde 7.
De boot. De laatste ronde. De dealer legt 5 kaarten, van links naar rechts, naast elkaar op tafel. De eerste kaart is open. Doel voor de speler die is overgebleven in ronde 6 om te raden of elke kaart die vervolgens wordt omgelegd hoger of lager is. Raad de speler het goed, dan hoeft er niet gedronken te worden. Anders wel. Raad de speler alles goed, dan stopt het spel. Raad de speler het fout, bijvoorbeeld bij kaart 3, dan moet de speler helemaal overnieuw beginnen.
1, 2, 3, 4, ezelen… tam tam tam tam! Wie kent dit spelletje niet? Ook ideaal om als drankspelletje te gebruiken.
Bij ezelen gebruik je alleen de dames, heren, boeren en A’s uit het kaartspel. Een deler schudt deze allemaal door elkaar. Vervolgens krijgt iedereen 4 kaarten uitgedeeld. Je gaat in een kringetje zitten en zodra “1, 2, 3, 4, ezelen….” wordt gezegd kies je een kaart van je 4 kaarten uit om door te schuiven naar je linker buurman. Van je rechter buurman krijg je vervolgens een kaart toegeschoven. Zo gaat iedereen door, totdat iemand 4 dezelfde kaarten heeft. Zodra iemand 4 dezelfde kaarten heeft worden deze op tafel gelegd en roep je Ezelen!
Hiervoor heb je eigenlijk een ping pong tafel nodig en Beer Pong bekers, maar het kan ook met een gewone tafel. Naast drank heb je verder zo’n 12 bekers nodig en een balletje. Waarschijnlijk heb je al vaker van beerpong gehoord of zelfs al gespeeld. Toch kan dit drankspelletje niet meer ontbreken!
Eigenlijk is dit spel niet veel anders dan gewoon ping pong of rondje om de tafel. Alle spelers die meedoen worden in 2 teams verdeeld. Vervolgens worden aan elke kant van de ping pong tafels 6 bekers in de vorm van een piramide neergezet. Deze worden met drank gevuld. Doel is om het ping pong balletje omstebeurt in een beker van de tegenstander te gooien. Zodra het balletje in een van de bekers valt moet deze beker worden leeg gedronken. Het spel eindigt zodra alle bekers leeg zijn.
Bij dit spelletje moet je wel creatief zijn, je stelt hier namelijk je eigen vragen en opdrachten samen. Dit betekent dat je zelf het thema van de avond kut bepalen. Heb je nog specifieke vragen aan je vriend(en)? grijp je kans!!!
Op alle bierviltjes schrijf je aan beide kanten een opdracht. Bijvoorbeeld “Drink uit het glas van een ander” of “Stel je aan een random person voor en vraag hoe het gaat”. Als je genoeg bierviltjes hebt ga je bierviltje draaien. Je spint het viltje en de kant die plat valt, de opdracht die daarop staat, die moet door de draaier worden uitgevoerd
Bij Kingsen krijgen alle cijfers en kaarten een betekenis. Bijvoorbeeld de “2” betekent dat je een atje moet nemen en de “3” is dat je een atje moet geven. Wat heb je verder nodig:
Voor alle kaarten bedenk jullie allereerst een betekenis. Om je op weg te helpen vind je hieronder een lijstje. Vervolgens wordt er een stapel kaarten in het midden van de kring gelegd. Het bierspel kan dan beginnen. Om de beurt trekt een speler een kaart en legt deze op. De regel die hoort bij de betekenis van de kaart moet vervolgens worden uitgevoerd.
1. De “Aas” is: De richting van het trekken van kaarten draait. Dus degene die voor de spelende speler was, is nog een keer aan de buurt.
2. Nummer “2”: Je deelt een shotje uit.
3. Nummer “3”: Je moet een atje nemen.
4. Bij cijfer “4”: Moet de trekker een categorie noemen. Bijvoorbeeld tijdschriften. Iedereen moet dan omstebeurt een tijdschrift op noemen. Dus bijvoorbeeld: Linda, National Geographic, VtWonen etc. Totdat iemand niks meer weet en die persoon moet dan drinken.
5. Het nummer “5”: De plaskaart! Als je deze pakt, mag je een keer naar de wc. Zonder kaart niet! Doe je dat wel? Dan moet je extra drinken.
6. Cijfer “6”: De opdracht kaart. Hierbij moet je een ander een opdracht geven. Bijvoorbeeld op je handen gaan staan of naar buiten rennen en een rondje om een lantaarnpaal lopen.
7. Nummertje “7”: Tafelen oftewel Juffen. Hierbij mag je niks met het nummer 7 noemen of een veelvoud ervan.
8. Dit doe je bij “8”: Bij dit nummer mag je een regel maken, dit kan dus vanalles zijn.
9. Nummer “9”: In tegen stelling tot nummer 8 mag hier juist een regel van dit zuispel worden afgeschaft.
10. Nummer “10”: De Quizzzzmaster, degene die deze kaart trekt mag iedereen vragen stellen. Maar als je antwoord geeft… Dan moet je drinken!
11. De “Boeren”: Vikingen, hierbij moet de trekker van de kaart een viking na doen door als een viking 2 vingers naast zn hoofd te doen. Degene die naast de viking zitten doen een peddel beweging na en de mensen die daar naast zitten zijn de zee. Wie niet mee doet? Die moet drinken.
12. De “Koningin”: Als je deze kaart hebt moet iedereen een duim op tafel doen, probeer het zo onopvallend mogelijk te doen, want wie het het laatst doet. Die moet drinken.
13. De “Koning”: Als koning mag je een drinkbuddy uitkiezen. Dus als jij moet drinken, dan moet een ander ook drinken.
Bij dit spel gaat alles om het nummer 7, verder heb je eigenlijk niet zoveel nodig behalve spelers. Daarom ook geen benodigdheden voor dit lijstje. Het spel begint als volgt: De eerste speler begint met het noemen van het cijfer 1. Speler 2 zegt het cijfer 2 en zo gaat het verder. Totdat het cijfer 7 aan bod is. Wanneer het getal een 7 is (iets met een 7 erin, bijvoorbeeld 27 ook) of een veelvoud van 7 bevat (denk aan 14/21/28 etc.) dan moet deze persoon ‘JUF’ roepen in plaats van het getal zeggen. Het spel gaat zo verder totdat iemand het fout zegt of als iemand aarzelt. Als er dus toch 7 wordt gezegd dan moet een glas worden leeg gedronken.
Oke je moet hier wel een hele doos voor meeslepen, maar Stef Stuntpiloot blijf toch wel een van de meest hilarische drankspellen. Je speelt het spel zoals je het altijd speelt, maar zodra een van jouw muntjes door stef van tafel worden gevlogen, moet je niet alleen balen van je leven maar ook een shotje of slok drank nemen. Succes!
Hoe te spelen? Het bord heeft 44 velden met verschillende taken zoals het bezoeken van bars, pubs en clubs en het nemen van een slok, drinken van een glas en shots. Er zijn ook additionele Velden met speciale taken en activiteiten, zoals truth en dares, armworstelen, tongtwisters, openingszinnen en kissing contests. De Winnaar is diegene die de taken volbrengt en als eerste zijn reis eindigt. Drinkopoly heeft 50 speciale kaarten die de verschillende taken omschrijven. Als je een kaart trekt moet je de omschreven taak voldaan worden of moet je een slok nemen van je drankje. Sommige van de taken zijn grappig, sommige sexy en sommige gewoon GEK! Je mag er zeker van zijn dat welke kaart je ook trekt je het zal herinneren (of niet). Inhoud Game board (Engelstalig) 50 takenkaarten (Engelstalig) 6 pionnen 1 dobbelsteen.
Shit happens.. Ja het leven valt niet mee.. Shit Happens is een hilarisch en weerzinwekkend, maar levensecht partyspel. Je komt allerlei ongewenste situaties tegen die je moet rangschikken op je ‘lane of pain’ die loopt van 1 tot 100. Wat is erger? “Je vader in z’n nakie zien” of “elke nacht in bed plassen”?
Alle kaarten in dit spel hebben een ranking van 1 (niet erg) tot 100 (heel erg). Iedere speler krijgt 3 kaarten uitgedeeld, die hij/zij voor zich neer legt in gerangschikte volgorde (minst erg links, ergste rechts). Dit vormt de basis.
Vervolgens leest de speler rechts een nieuwe kaart voor, zonder deze te laten zien. Het is nu aan de speler om te raden of deze nieuwe kaart milder of erger is dan de basis, of ergens tussenin.
Raad je het goed? Dan leg je de kaart bij het rijtje neer en mag je drie slokken uitdelen. Wie het eerste 10 kaarten heeft liggen, wint het spel!
Zat je er naast? Dan moet je een slok drinken!
Hoewel de naam van dit spelletje, ‘maten naaien’, niet heel vriendelijk klinkt, behoort het zeker tot één van de leukere drankspelletjes. Het is niet voor niets, dat veel studenten de zaterdagavond beginnen met een rondje maten naaien! Hoe hard ben jij?
Voordat het spel begint ga je met z’n zessen in een kring zitten, het liefste aan een ronde tafel voor de dobbelstenen. Vervolgens mogen de spelers één voor één de drie dobbelstenen opgooien, waarbij geprobeerd moet worden om een dubbel te gooien.
Lukt het je niet om een dubbel te gooien met de drie dobbelstenen, dan is de volgende speler aan de beurt en is je ronde voorbij. Wanneer het wel lukt, is het afhankelijk van het aantal ogen op de laatste dobbelsteen, wie er moet drinken. Gooi je bijvoorbeeld eerst een 2, dan nog een 2 en vervolgens een 4, dan telt de vier als het aantal ogen.
Met dit aantal ogen, mag je een speler aanwijzen die moet drinken. Let wel, deze speler moet of vier stoeltjes links, of vier stoeltjes rechts van je zitten. Als de spelers gedronken heeft, gaat het spel verder met de volgende speler.
Je moet drinken wanneer je drinkwoord wordt uitgesproken.
Je speelt dit spel met een leider, maar dat weet diegene zelf niet. Je spreekt een aantal drinkwoorden van te voren af, zodra de leider zijn drinkwoord zegt moet diegene drinken. Het is hierbij belangrijk dat je vooral niet aan de leider vertelt dat hij deze rol heeft gekregen. Wel is natuurlijk leuk om expres aan te sturen op het drinkwoord door het over die onderwerpen te hebben en je vrienden heel veel te moeten laten drinken.
Dit spel is pas afgelopen als of de leider door heeft dat hij de leider is of als de drank helemaal op is. Het is een ontzettend leuk spel om te doen. Zeker als je elkaar goed kent, is het extra leuk om elkaar voor de gek te houden.
Dus probeer elkaar vooral een beetje meer te laten drinken dan ze normaal zouden doen, ze kunnen er namelijk niet onder uit.